Långt borta är dagarna där du behövde släpa på en massa olika saker för att kunna göra ditt jobb. Nu mer kan du ha det mesta som du behöver i din mobiltelefon. Med hjälp av olika smarta appar kan du dessutom underlätta arbetsdagen en hel del. Idag förser många företag dessutom sina anställda med en mobiltelefon, komplett med ett mobilabonnemang för företag. Det är naturligtvis smart att utnyttja den resursen på bästa sätt.
Kalenderappar
För att kunna göra ett bra jobb är det a och o att vara organiserad. Ett bra sätt att organisera arbetsveckan på är att använda sig av en kalenderapp. Visst finns en sådan funktion ofta integrerad i mobiltelefonen, men det finns många mycket bättre varianter med fler funktioner att ladda ned. En smart funktion är till exempel att kunna synkronisera sin kalender med kollegor. De kan då se när du är upptagen och med vad. På så sätt slipper man många onödiga telefonsamtal och störningsmoment. Dessutom kan man dela händelser med fler mötesdeltagare. Andra funktioner som är bra är att ha både månadsvis och veckovis veckoplanerare.
Bli mer fokuserad
Det finns även appar som kan hjälpa dig med fokuset på jobbet. Be Focused är ett exempel på en sådan. Där kan du ställa in en tid under vilken du arbetar koncentrerat. När den tiden har löpt ut får du en paus på fem minuter. På så sätt kan du jobba effektivt under en längre tid.
Få ordning på mejl
Inkorgen för mejl är ett ständigt stressmoment för många. Som tur är finns det appar även för att få ordning på den. Timyo Email är ett exempel på en sådan app. Den sorterar helt enkelt upp dina mejl i turordning, så att det som behöver besvaras först prioriteras. När du skickar egna mejl märker den dem med en notering med senaste svarsdag.