I tider då i princip alla äger en egen smartphone och/eller surfplatta är det väl knappast någon som inte vet vad en app är. Men vad många inte tänker på är att det faktiskt är vanliga människor av kött och blod som sitter och utvecklar dessa appar, ofta under flera månaders eller till och med års tid. För vissa går det så bra att de kan jobba med det på heltid och ett fåtal får till riktiga succéer och blir ekonomiskt oberoende.
Appar för nytta och nöje
Idag är det dessutom lättare än någonsin att bli apputvecklare, tack vare alla kraftfulla verktyg som finns tillgängliga att ladda ner från internet. Man skulle kunna säga att det i huvudsak finns två slags apputvecklare. Dels de som skapar nyttoappar och dels de som gör spelappar. Exempel på nyttoappar är sådana som Swish, Mobilt BankID, parkeringsappar och meddelandeappar av olika slag. Sedan finns förstås appar för tjänster som Netflix och Spotify, som väl kanske är att betrakta mer som nöje än nytta, men de är inte heller spelappar. Exempel på spelappar finns det gott om, till exempel Candy Crush, Fortnite och Subway Surfers.
Enklare och mer lättillgängliga utvecklingsverktyg idag
Förr i tiden var spelutvecklarna tvungna att programmera sin egna spelmotorer, vilket både krävde stort tekniskt kunnande och var väldigt tidskrävande. Att utveckla mobilspel idag är betydligt enklare då det finns färdiga spelmotorer som man kostnadsfritt kan ladda ner från nätet och börja använda. Det är först när ett spel man har skapat börjar sälja i några betydande mängder som man behöver betala en viss procentuell avgift för att få använda spelmotorn. Släpper man spelet gratis behöver man alltså inte betala någon licensavgift, vilket är tacksamt för många som vill komma igång med sitt första mobilspel men kanske inte har så mycket pengar.
Olika spelmotorer
De två populäraste spelmotorerna idag är Unity och Unreal Engine, där den förstnämnda är dominerande vad gäller just mobilspel. I dessa kan man göra spel både i 2D och 3D. En annan spelmotor som är gratis att använda är Defold. Den är utvecklad av King, som ligger bakom det tidigare nämnda mobilspelet Candy Crush. Spelmotorn användes först enbart internt av Kings egna utvecklare men har nu släppts fri för vem som helst att använda. Ett exempel på ett mobilspel som är gjort i Defold är Blossom Blast Saga från just King.
Tack vare dessa betydligt mer intuitiva spelmotorer behöver man idag inte alls ha lika stort tekniskt kunnande för att kunna utveckla sina egna mobilspel. Detta har slipat ner trösklarna för människor som kanske är duktiga på det estetiska eller att berätta en bra story, snarare än programmering, att göra sina egna spel helt på egen hand.