Goda kundrelationer kan främjas med hjälp av digitala lösningar som appar, mjukvara och sociala medier. Faktum är att goda kundrelationer är grundläggande för företag att lyckas eftersom missnöjda kunder lätt kan byta till en konkurrent. Kunder som byter till en konkurrent har ingen anledning att komma tillbaka, så det är avgörande att säkerställa att kunder uppskattar din service. Den goda nyheten är att det finns många effektiva sätt att behålla dina kunder och bygga en lönsam och stabil relation.
Främja dina kundrelationer med följande fyra metoder:
- Använd CRM-verktyg från Lime.
- Bygg och behåll positiva kundrelationer.
- Håll relationen levande och låt inte kunderna glömma bort dig.
- Samla in och använd kunddata.
Vad dessa metoder har gemensamt är att de kan hanteras digitalt, genom att använda appar eller verktyg för kundrelationshantering. En stark rekommendation är att aktivt börja arbeta med kundrelationer med hjälp av CRM. Vad är CRM egentligen och vilken nytta har det? CRM står för Customer Relationship Management och handlar om att göra det enklare för företag att hantera kundrelationer och skapa fler positiva upplevelser.
4 metoder för att främja kundrelationer
1. Använd CRM-verktyg från Lime – Att investera i CRM kommer att vara mycket lönsamt och skapa nya affärsmöjligheter för ditt företag. CRM-leverantören Lime erbjuder två CRM-produkter, vilka är “Lime CRM” för den som vill ha ett fullfjädrat system och “Lime Go” som gör det enklare att sälja mer. De främsta fördelarna med CRM är att det främjar ordning och reda, effektivisering och extra bra kundservice. Dessa fördelar får dig att sticka ut som leverantör och gör kunderna positivt överraskade. Det får i sin tur kunder att bli så nöjda att de stannar kvar hos dig och sprider ett positivt rykte om ditt företag.
2. Bygg och behåll positiva kundrelationer – Genom att bygga goda relationer med dina kunder kommer de att vilja återvända. Se till att värna om dina nya kundrelationer. En välkänd princip inom kundrelationer är att det är billigare att behålla en befintlig kund än att få en ny.
3. Håll relationen levande och låt inte kunderna glömma bort dig – Varje ny kundrelation behöver främjas för att du inte ska bli bortglömd. Gör detta genom att skicka e-postuppdateringar, nyhetsbrev och specialerbjudanden med jämna mellanrum.
4. Samla in och använd kunddata – Samla in data om dina kunder för att bättre förstå deras behov och önskemål. Detta hjälper dig att erbjuda skräddarsydda produkter och tjänster. Dock ska du naturligtvis alltid samla in kunddata i enlighet med dataskyddsförordningen.